چین به جشن بین المللی سیصدمین سالگرد تولد مختوم قلی خواهد پیوست

هیأت دیپلماتیک ترکمنستان در چین با دعوت از نمایندگان انجمن سوارکاری چین، محافل فرهنگی، علمی و تجاری امپراتوری آسمانی، تدارکات خود را برای جشن سیصدمین سالگرد تولد شاعر و متفکر بزرگ ترکمنی مختوم قلی فراغی را آغاز کرد.

سفیر ترکمنستان در چین «فرحت دوردیف» در افتتاحیه این نشست توضیحاتی مختصر از آثار این شاعر ترکمن ارائه کرد. وی در همین راستا خواستار برگزاری مشترک کنفرانس های بین المللی در این زمینه، ترویج انتشار نشریات مختلف، تحقیقات علمی و همچنین ترجمه اشعار مختوم قلی به زبان چینی شد که در آن از اسب های چین و ترکمن نام برده است.

این دیپلمات از یو گائو فنگ دبیرکل انجمن صنعت سوارکاری چین به دلیل تقویت روابط دوجانبه به طور کلی و به ویژه در زمینه پرورش اسب و رواج اسب های آخال تکه همچنین؛ از دوستان چینی که در توسعه روابط دوستانه بین دو ملت مشارکت دارند، تشکر کرد.

یو گائو فنگ نیز پیشنهاد کرد بر روی پروژه کنفرانسی در مورد وحدت دیدگاه های دو جنبش فلسفی به نمایندگی از ترکمنستان و چین کار کند که با نام های مختوم قلی و کنفوسیوس مرتبط است.

سفیر کارت عضویت در انجمن بین المللی پرورش اسب آخال تکه را به یو گائو فنگ با درخواست ارائه آن به پرورش دهنده اسب چینی لیو شوچین تسلیم کرد که توسط رئیس جمهوری سردار بردی محمداف به عضویت آن پذیرفته شده بود.

گفتنی است؛ ترکمنستان قرار است سیصدمین سالگرد تولد مختوم قلی فراغی را در سال ۲۰۲۴ به بهترین شکل ممکن در سطح ملی و بین المللی با برنامه های متنوع برگزار کند. در همین راستا قرار است برای اولین بار«دایرَ‌ه المعارف مختومقلی فراغی» با استفاده از فناوری های نوین دیجیتال ایجاد شود که شامل تمام اطلاعات مربوط به شاعر خواهد بود. قرار است «دیوان مختومقلی فراغی» به صورت الکترونیک و چاپی فراهم گردد. علاوه بر این قرار است اشعار این شاعر ترکمن به زبان های مختلف جهان ترجمه شود و پس از چاپ در مراسم مختلف رونمایی گردد و برای این منظور قرار است نمایشگاه های کتاب و جلسات خلاق فرهنگی و هنری نیز برگزار شود.» همچنین؛ ترکمنستان در نظر دارد میراث ادبی این فیلسوف و شاعر را در سطح جهان معرفی کند. به همین منظور، یک کنفرانس علمی بین المللی در سال ۲۰۲۴ در عشق آباد برگزار خواهد شد.

نوید رسولی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در ترکمنستان با عنایت به حضور آرامگاه مختومقلی فراغی در محل آق تقه یا آق تقای از توابع شهرستان مینودشت و در ۱۵۵کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس که از او به عنوان پدر معنوی ترکمن ها یاد می شود و با توجه به وجود این شاعر و فیلسوف ترکمن به عنوان یکی از مشترکات فرهنگی مهم بین ایران و ترکمنستان و تأکید رؤسای جمهوری سابق و فعلی ترکمنستان بر برگزاری هر چه باشکوه‌تر۳۰۰ امین سالگرد میلاد وی، پیشنهاد تعامل و همکاری در برگزاری این رویداد فرهنگی را در ملاقات با مسئولان آن کشور داده است.

خبرگزاری اورینت ۲۰/۸/۲۰۲۲ برابر با ۲۹/۵/۱۴۰۱

کد خبر 13279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =